Pages

Wednesday, May 18, 2011

Takziah

Dah berminggu-minggu, berbulan aku x menaip kt cni..
Tiba ati aku tgerak sgt nak menulis pd ari yg sgt myedihkan..
Walaupun bukan aku yg ade ptalian keluarga pun dgn yg terlibat tp air mata ttp menitis..

Entry kali neh sedikit pjg..sabar lah mbaca ye..

Ari selasa lepas 17 Mei 2011,
aku br balik smula ke IPTAA..
aku bgerak drpd KL pkul 4.30 ptg dan smpai IPTAA pkul 7.15 mcm 2 la..
then, bila aku smpai bilik ain ( roomate) xade dlm bilik,
aku pn rehat la kejap..sambil salin bju otw nak mndi, handset ain ade dlm blk tgh charge..
bdering la hset dia bila aku btol2 nak melangkah keluar ke bilik air..
aku tgk nme yg di tulis kt screen ialah " family : kak ngah"..aku xsempat mjawab sbb talian dah putus..
lepas 2 mse aku keluar lg dah ade kt luar bnyi lg..aku pun msk lg tp mmg nsb aku xsmpat nk jwb jgk..
tp kali neh bukan kak ngah, sepupu ain pulak..
aku pn biarkan dan bgerak la ke bilik air..

semasa dlm bilik air aku tpikir2 yg knpe dlm wktu yg sme family ain kol dia??
aku biarkan je sbb mgkin ade hal pntg..tp dlm ati mmg ade ase xbest..
so, dan abes mndi aku br nk salin bju hset bunyi lg, tp kali neh bkn sbb aku xsempat tp sbb org 2 kol skejap sgt..aku makin gelisah la..
aku xtau mne ain pegi sbb nak msj dua2 hset dia ade dlm bilik..pastu aku pulak xpkai bju lg.
br je aku nak bgun pkai bju ain dah msk..bila dia msk je aku trus la gtau ade miskol byk kali dr family dia..
aku pun tnpa bbaju tggu ain kol kak ngah..

aku dan dpt agak dr riak muka ain yg tbe2 jd merah bila bcakap dgn kak ngah..
mmg aku pun bdebar2 juga..dlm kpla mmg dah agak ade brita yg x baik..
serius dlm kpla mmg aku igt family tdekat ain yg mnggal bila ain dah tresak2 menangis..
(sbb situasi tu sme penah jd kt ain dlu bila sdara ain mnggal)
terus aku pegi tenangkan ain dgn urut2 blkang dia..
ape yg aku igt ain ckp " kak ngah, btol ke kak ngah??" sambil menagis2..
aku lg la ketar sbb dlm otak dah blegar2 dah..'ayah ain ke?mak ain ke?abg dia ke?tok ke??'
mmg aku xjangka lgsung bila ain letak hset dan dia ckp..

"anis, abg nuar..suami kak ngah dan meninggal"

tsentak aku..tdiam!
trus ain peluk aku..aku pun mmg sgt sebak bila memikirkan kak ngah yg sedaang sarat mgandung kehilangan suami..
sedangkan aku yg kucing mati pun aku sedih brapa ari..inikan pula suami yg tidur sebantal dan yg amat kte syg seluruh ati dan jiwa..
dpt aku ase ape yg kak ngah asekan..

dipendekkan cerita sedikit setelah discuss dgn family ain sume, ain ambik kputusan nak suruh Muiz anta kan ( bf ain )..nsb la muiz ade kereta..dah bncang2 dgn family ain setelah urusan di kuantan selesai semua kami bgerak dr IPTAA menuju ke JERANTUT pd jam 12.15 mcm 2 la..
cuma yg pegi aku, ain dan muiz..
dalam pjalan pula ape yg aku bmbang bila melalui jln ke jerantut yg b'bukit dan mcm ular kene palu 2..
yg kdua pula elok kami keluar bilik je hujan dan mula rintik2 dan sampai di bndar lipis hujan dan lebat..
dan ktiga pulak ialah bila lalu kt hutan yg sunyi tgh2 mlm mmg isau la ade ganguan setan jin iblis sume 2..
dah la aku sorg je kt seat belakang..mmg aku ckp kt ain kte pegi kte redha dan tawakal je..

sepanjang perjalanan yg memakan mse hampir sejam lebih 2, aku xsudah2 bzikir,bdoa dan bc surah2 yg tlintas dlm kpla je..nak bc yasin mmg xleh sbb aku 'cuti'..hafal pun xsmpai sparuh..
mmg xtido la..wlupun letih sbb blk dr kl xsudah lg kan..tp xape niat kte baik Allah pasti akn lindung pnya..
yg kelakarnye bila smpai dekat dgn kwsan yg sunyi dan gelap masing2 pun diam,mmg faham2 jela kan masing2 pun takut..bc la surah ape yg igt!
pastu bila smpai kwsan kampung br la nak bcakap ke ape ke..hehe

ati ase lega bila dan nmpak signboard 'simpang ke bandar jerantut'..
mmg lega sgt2 la aku ase..km bnti kejap dekat petronas jerantut utk tggu mak ain dr kuantan smpai ke jengka..
aku pun lelap la kejap, tp nyamuk plak mganggu idup..kuang ajor btol!
dah tdo kejap 2 pastu tdengar mak ain dah kol..km pun gerak la smula..
then,mse sme2 dgn family ain (2 kete) menuju ke felda Lepar Gelanggi kalo xsalah,km agak sesat la bila msk dlm felda sbb malam kan bukan nak igt sgt jln..masing2 pun letih dan sdey lg..

km bnti tepi simpang sementara menunggu org dtg ambik km dekat smpang utk msk pegi ke rumah arwah..
ibu arwah mmg nak tanam dekat kpg halaman arwah..itu mmg pemintaan keluarga arwah..
aku dan ain ambik ksempatan ni utk pegi tgk kak ngah..mse 2 ain pegi slm dlu..aku kt kete lg tgk dr jauh..
ain peluk kak ngah..dpt agak mcm mne sdeynye kak ngah..
aku pun pegi jugak tgk kak ngah..serius aku ckp yg kak ngah mmg xbdaya nk ckp ape pun cuma air mata je yg mgalir mse aku dtg slm dia..aku usap air mata kak ngah dan aku pun sdey..sebak dan mgalir juga air mata yg aku tahan kononnya utk beri smgat kt kak ngah..tp aku pun xtahan..
dpt aku bygkan ape perasaan kak ngah mse 2..aku pegang tgn kak ngah dan peluk dia..

tp xlama sbb org kpg dan dtg utk bwk km ke rumah arwah..
mse km smpai arwah dah ade dan keluarga arwah serta jiran2 dan bacakan yasin utk arwah..
xlama lepas 2 ain dan family trus bwuduk dan bc kan juga..aku cuma tgk dr jauh..
mata aku xlepas dr memandang kak ngah,ain dan ma ain..kdg2 abh ain juga..
aku yg xade ptalian pun trut ase sdey sbb arwah mmg seorang yg mesra dan peramah..
ade la bberapa kali juga aku jmpa arwah..tp arwah jenis rajin menegur sapa bila dia on9 Fb..

kak ngah bc yasin smbil mgusap perut kdg2,lepas 2 ade 1 ketika yg buat aku menangis bila kak ngah bc yasin tbe2 kak ngah pndang arwah dr kain yg ttp muka arwah..kain 2 agak sedikit jarang dan msh boleh nmpak muka arwah..lepas 2 kak ngah bc yasin smbil menangis.mgkin kak ngah msh belum boleh terima lg kepergiaan arwah sbb arwah mmg br je keluar dr rumah dan belum msk tol utk ke kl lg pun..
kte xtau ape kngan manis dan pahit yg mereka lalui bsama..bygkan,kak ngah dan arwah dah bsama hampir 9 tahun, dan mendirikan rumah tgga cuma 6 bulan sahaja..
ain cerita yg kak ngah ckp "arwah sekurang2nya ade tggalkan zuriat"..smbil usap perut..
lebih kurang mcm 2 la..

lepas abes bc yasin, kami rehat sekejap dlm bilik yg dah keluarga arwah sediakan..mse dalam bilik tggal la kejap aku dgn kak ngah..aku dlm keletihan duduk dekat hujung katil sbb mse 2 dah pkul 3.45 pagi..
kak ngah tgh bdiri bila dia tbe tsedar yg ade satu almari kain yg zip 2.lama dia pndang almari 2..aku cuma tgk je sbb aku ase biarla dia layan perasaan dia selagi dia xbuat bnda buruk..mgkin dgn cara 2 dia akn rasa sedikit trubat ksedihan dia..mula2 dia buka almari 2 slow2 je, lepas dia jenguk ape ade dlm 2 dia trus rentap zip 2 dan tarik sesuatu dr dlm almari 2..bila aku tgk ape yg dia keluarkan aku jd lg sdey sbb dia keluarkan kain pelikat arwah..ya Allah! xdapat aku byg kalo bnda ni jd pd aku sbb mmg ain ckp arwah slalu pkai kain pelikat..sdey sgt aku.dia peluk kain pelikat 2 smbil duduk dekat tepi katil..
aku susun bantal utk kak ngah bila aku tgk dia dah mgelamun tmenung..mengenangkan arwah lg..
aku suruh dia baring..bila kak ngah baring je kak ngah letakkan kain pelikat 2 dekat perut.mgkin dgn cara 2 je yg kak ngah bley buat utk baby dlm perut ase kehadiran ayah yg xsempat nak tgk zuriatnye..
kak ngah buat anis sdey lagi..tp sdey kak ngah cuma kak ngah dan Allah je yg tau..

lepas 2 ain msk dan aku, ain dan kak ngah baring btiga atas katil.ain kat tgh, aku hujung skali..
lepas 2 xlme 2 mak mertua/mak arwah dtg jmpa kak ngah..mak arwah cuma sebut nme kak ngah je..
" ti.." 
dgn sayu skali,sekuatnye mak arwah peluk kak ngah..km yg ade kt ctu menangis tnpa bkata ape2 pun..
lepas dr 2, mak arwah keluar sbb ade urusan lain..
kak ngah ade ceritakan dekat ain tp aku xdgr sgt..ape yg aku igt bila kak ngah ckp
" kak ngah xsangka dia pergi dlu.."
trus kak ngah menangis dan pegang perut..aku xdpt tahan lg air mata..mmg mgalir deras dan aku mmg xboleh tgk kak ngah menangis..trus aku pusingkn bdn sebelah lain..
bila msanya aku ttido dan kak ngah tdo aku pun xperasan..yg aku sedar bila alarm hset aku bnyi dan mse 2 aku tgk kak ngah dan solat subuh..aku biarkan semua bsiap dlu dan aku baring trus ttdo..
bila aku jga mse 2 dan mmg pkul 7 dah..ase xsopan pulak aku neh..ain pun dah mjenguk kt pntu suruh ke rumah depan utk sarapan..bila dan siap aku pegi ke rumah jiran depan dan aku tgk mak cu ain dah smpai..
dah sembang dgn kak ngah dan bcerita..aku bsarapan dgn ain dlu..menu dia roti canai..
mmg aku neh xpatut gila, bila aku mkn je roti canai 2 mmg sedap gilaa! kena pulak dgn air kopi pekat yg mcm tok aku buat mmg aku ase sarapan plg sedap la aku ase..xsopan gila aku..huhuhuuu

dah abes sarapan aku br je nak keluar lepas letak pggan dekat singki dapur aku tgk tok ain, mak sdara spupu spapat dan kak long dah smpai..sdey muka kak long bila jmpa kak ngah..smbil dukung qistina kak long mnangis..trus aku ambik qistina sbb nak bg ruang utk keluarga ain tenangkan dan bg semangat utk kak ngah..mmg kak ngah sgt lemah fizikal..roti canai dlm pggan mmg cikit sgt dia cubit..tp kak ngah kuat sbb ade baby dlm perut.itu je aku ase yg buat kak ngah tabah..

bila tiba mse aku pegi semula ke rumah arwah 2 aku tgk ade org bukakan kain muka arwah..
xperlu la aku cerita kt cni bg menghormati keluarga arwah sbb mgkin nnt xelok kan..
tp cukup la aku ckp yg kak ngah mmg tabah sgt..aku sgt respect dgn ketabahan dia..
lepas bg peluang org bc yasin dan menziarah lebih kurang 3 jam juga, pkul 10.30 pagi mcm 2 terus dorg mndikan jenazah..aku tgk bila sudah mndikan dia kapankan dekat ruangtamu..

saat yg paling sdey dan aku pun ase mcm aku kat tmpat kak ngah bila keluarga diberi peluang utk mencium arwah buat kali terakhir..bila tiba giliran kak ngah mmg semua yg ade kt ctu dselubungi kesedihan yg amat sgt..air mata aku dan ain mcm pancutan paip air yg xttp..aku biarkan je air mata sbb nak bndingkan aku dgn kak ngah mmg kak ngah bribu ganda lg sdey dr aku..lepas kak ngah cium arwah dia xdaya utk bgun dan dia cuma pusing belakang dan menangis sgt2..aku cuma mmpu peluk ain je.mak ain pujuk kak ngah mse 2..

bila dan siap dah ttp muka, aku pegi bsalam dgn semua sdara mara ain sbb kami xikut utk ke tanah pkuburan..
sempat aku jmpa kak ngah dan peluk dia utk bg smgat..cuma yg aku boleh ckp mse 2 cuma la kak ngah byk la bsabar ye..dan aku tenung muka dia lame2..dia pun xboleh nak ckp ape,cuma pndang aku dgn pndgan yg sdey dan lemah..

lepas 2 kami pun bgerak balik semula ke IPTAA..semoga arwah tenang di samping Allah serta Al- Fatihah buat arwah..semoga roh arwah sentiasa dicucuri rahmat Allah SWT..amin..

sekadar hiasan

p/s : mse aku menaip ni, dah berapa kali aku mgalir air mata..dr pkul 9.30 mlm smpai 11.00 mlm br siap entry neh..

kdg2 kte ase kte sgt sygkan org 2 tp Allah lebih sygkan dia kerana kita semua adalah hak mutlak Allah dan Allah cuma pnjamkan kte di dunia ini sementara shja..kpd keluarga arwah Anis ucapkan takziah dan semoga kalian kuat dan tabah..

No comments:

Post a Comment